خرداد ۱۳۹۲

سابقه انیمیشن های مستند در ایران:

دوره قبل از 1370

–         شاید بتوان فیلم تپه های مارلیک اثر ابراهیم گلستان 1342 را اولین نمونه ی استفاده از انیمیشن در یک فیلم مستند با مضمون میراث فرهنگی گذشتگان نام برد. در سکانسی از این فیلم، با استفاده از حرکت دادن فریم به فریم آثار به دست آمده در تپه مارلیک دره گوهرود گیلان، در مقابل دوربین حرکاتی ساده و ابتدایی انجام می دهند. (پیکسلیشن اشیا)

–          در دهه ی پنجاه شمسی همزمان با دهه ی هفتاد میلادی هنرمندان ایرانی که غالبا دانش آموختگان انیمیشن و سینما در دانشگاه های اروپا به خصوص اروپای شرقی و تحت تاثیر مکتب زاگرب بودند، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شدند و آثاری به وجود آوردند که جنبه ی آموزشی دارند. اکثر آن ها دارای راوی مذکری است که البته از موضع دانای کل صحبت می کند. این فیلم ها، از شیوه ی مستند های توضیحی ملهم هستند که داشتن صدای راوی و لحن جدی و هدف آموزشی از مشخصات این گونه ی انیمیشنی است.

برجسته ترین این آثار و نزدیک ترین آن ها به انیمیشن های مورد نظر این نوشته انیمیشنی است با عنوان

 ” از طهران تا تهران”

ساخته نفیسه ریاحی و سودابه آگاه.

1362

این انیمیشن با ترکیب کات اوت و انیمیشن طلقی کار شده است و تاریخچه شهر تهران را از زمانی که تهران تنها شکارگاهی در مجاورت ری بوده تا سال 57 و پیروزی انقلاب اسلامی روایت می کند.

مخاطب این اثر بزرگسالان هستند و در جاهایی که دسترسی به عکس و نقاشی آرشیوی وجود نداشته از مینیاتورهای ایرانی الهام گرفته شده است. یکی دیگر از خصایص این اثر، طنز انیمیشنی فیلم است و با این که گفتار متن و تصاویر، جدی و واقع گرا هستند متحرک سازی، طنزآمیز و سرشار از شیطنتی دلپذیر است.

اتل متل توتوله ساخته

نورالدین زرین کلک

1353

 

در این فیلم از کودکان یک مهد کودک خواسته شده تا درباره اشعار کودکانه فولکلوریک نقاشی کنند، سپس گروه انیماتور این نقاشی ها را، متحرک سازی کرده و انیمیشن با صدای کودکی که این اشعار را می خواند (نه با صدای راوی مذکر جدی) همراه می شود.

دندان درد،

1359

کارگردان: عباس کیارستمی

انیماتور: عبدالله علیمراد

موضوع این فیلم، فواید مسواک زدن است. در ابتدا راوی (مذکر با لحن جدی ) درباره پسرکی صحبت می کند که در مدرسه از درد دندان رنج می کشد. پسر به دندان پزشکی می رود و در آنجا با یک دندانپزشک در مورد سلامت دندان و دهان مصاحبه می شود.

در این فیلم زنده یک سکانس انیمیشنی وجود دارد که میکروب های شخصیت پردازی شده، با بیل و کلنگ به جان دندان ها افتاده اند و توسط مسواک قلع و قمع می شوند. در این فیلم از انیمیشن برای ارائه نمودارهای آماری به منظور نشان دادن میزان تاثیر مسواک در زمان های مختلف شبانه روز نیز استفاده شده است.

یک قطره خون یک قطره نفت

کارگردان فرشید مثقالی

1362

این فیلم  کات اوت چهارده دقیقه ای تاریخچه کوتاهی از صنعت نفت و استثمار این گنجینه را توسط کشورهای غربی، بیان می کند و به دلایل عقب ماندگی کشورهای نفت خیز می پردازد. لحن گفتار متن فیلم شعاری و تحت تاثیر فضای سال های اول انقلاب اسلامی است.

 

 

“چرا و چطور؟”

کارگردان: فرشید مثقالی

انیماتور: عبدالله علیمراد

1364

چهار فیلم آموزشی کوتاه  با تکنیک طلقی چهار وسیله ساده (لیوان- میخ- قلم- کبریت) را توضیح می دهند که در اطراف ما قرار دارند این مجموعه فیلم ها نیز دارای راوی مذکر با لحن جدی هستند، ولی انیمیشن توانسته طنزی دلچسب را به کار اضافه کند.

بچه ها در موزه

کارگردان: عبدالله علیمراد

1366

این فیلم آموزشی، ترکیبی از فیلم زنده و انیمیشن است و یا تکنیک طلقی کار شده است. کودکان به بازدید از موزه ایران باستان می روند. در موزه، نقش های روی اشیا جان می گیرند و داستان خود را بیان می کنند.

 

 

 

 

بعد از دهه هفتاد شمسی

 

از دهه ی هفتاد به بعد مقارن با دهه نود میلادی به دنبال توسعه فناوری دیجیتال استفاده از انیمیشن شکل دیگری به خود گرفت. این تولیدات از نظر موضوعی به سه دسته تقسیم می شوند:

الف- انیمیشن های باستان شناسانه:

بعد از انقلاب دیجیتال ، در کشور ما هم استفاده از انیمیشن در آثار باستان شناسانه بسیار معمول شد. بطور مثال در

 “کال جنی”(1380) ساخته محمد مقدم،

 “منم داریوش”(1383) ساخته وحید باقرزاده،

“به سوی درخت زندگی”(1385) ساخته محسن رمضان زاده،

 مجموعه میراث فرهنگی ایران(قسمت چهارم)

 ” وارثان کیومرث” ساخته ی پژمان مظاهری سکانس های انیمیشنی به چشم می خورد.

 یکی از مهمترین این آثار فیلم” شکوه تخت جمشید “(2003) است که هرچند محصول کشور کانادا به شمار می رود ولی توسط یک کارگردان ایرانی به نام فرزین رضاییان ساخته شده است و بیشتر عوامل آن نیز ایرانی هستند. بیش از نیمی از تصاویر این فیلم به شیوه انیمیشن سه بعدی دیجیتال ساخته شده است.

ب- انیمیشن مستند های صنعتی:

ج- انیمیشن های هنری و تجربی:

در مستندهای تجربی و هنری، استفاده از انیمیشن بیشتر به منظور بیان احساسات درونی صورت می گیرد. اگر تکنیک فیلم برداری تک فریم در دراز مدت را در زمره تکنیک های انیمیشن به حساب بیاوریم آن گاه می توان گفت فیلم “روز، نامه”(1381) ساخته محمد علی صفورا انیمیشنی مستند است. این فیلم به شیوه تک فریم ساخته شده و به حادثه واقعی غرق شدن شش دانش آموز دختر، در استخر پارک شهر می پردازد. تصویر، گل هایی را در یک لیوان آب و پشت پنجره نشان می دهد که در طول هفت شبانه روز و بی وقفه، به صورت تک فریم از فرایند پژمرده شدن آن ها فیلم برداری شده است. انیمیشن در این فیلم به القای حس درونی فیلم بسیار کمک کرده است.

 معرفی منابعی مناسب برای تولید انیمیشن های انتقادی، اجتماعی:

 

1-      داستان های مصور دنباله دار:

با بررسی تاریخ کوتاه داستان های مصور دنباله دار می توان گفت که رابطه ی متقابل این زمینه ی هنری با انیمیشن بسیار موثر بوده است.

 داستان های مصور دنباله دار، با پیش زمینه ی تاریخی شان در میان فرهنگ های مختلف رسانه ای موفق برای خلق و آفرینش شخصیت های تاثیر گذار و ماندگار به شمار می روند .

به طور مثال سوپرمن، که یکی از قهرمانان اسطوره ای کتاب های کمیک است و به نیروهای مافوق بشری مجهز است توسط جری سیگل و جو شوستر در 1938 خلق شد و به سرعت جای خود را پیدا کرد و از محبوبیتی خاص نزد مردم امریکا برخوردار شد. صنعت مصور سازی امریکا با دیدن استقبال بی حد از سوپرمن یک برنامه بازاریابی کارآمد را ارایه کرد و با تبلیغات گسترده، فروش محصولات مرتبط با این شخصیت را تضمین کرد که در وهله ی اول فیلم های انیمیشن این شخصیت و بعد از آن اسباب بازی ها، لباس ها و سایر فراورده ها را می توان نام برد.

حتی سازندگان فیلم های علمی تخیلی نیز به گونه ی فزاینده ای از مخلوقات کمیک بهره بردند. به طور مثال فیلم بتمن  تیم برتون از چنان اقبالی برخوردار شد که قسمت های  بعدی آن نیز به سرعت ساخته و روانه سینما ها شدند.

تلویزیون نیز از موج گسترده داستان های مصور در امان نمانده است. خانواده سیمپسون ها یک سریال کارتونی آمریکایی درباره خانواده ای آمریکایی است که ماجراها و اتفاقات طنزآمیزی را خلق می کنند. گرچه این سریال تلویزیونی از روی داستان مصور ساخته نشده اما خالق آن “مت گرونینگ” قبلا برای مطبوعات، داستان های مصور دنباله دار طراحی می کرده است.

باید توجه داشت که این موقعیت فقط مخصوص آمریکا نیست. داستان های مصور با نام “مانگا” در ژاپن همان موقعیتی را دارد که داستان های تن تن در اروپا و اسپایدرمن در امریکا دارند.

با نگاهی به مسایل فوق الذکر در می یابیم که یکی از عوامل اصلی رکود در زمینه تولید برنامه های تلویزیونی انیمیشن و فیلم های سینمایی سرمایه گذاری نکردن بر روی داستان های مصور دنباله دار است.

2-      استفاده از کاریکاتور:

کاریکاتور با طنز گزنده اش معمولا در انتقال مشکلات اجتماعی و موقعیت های نامناسب انسانی نگاهی موشکافانه دارد . انتشار یک کاریکاتور فقط در مجلات و روزنامه ها شاید نتوانند مخاطبان زیادی را به دست آورد اما همین کاریکاتور می تواند منبعی برای تولید انیمیشن کوتاه انتقادی اجتماعی باشد.نکته در این جاست که تبدیل یک کاریکاتور به انیمیشن و پخش عمومی آن در رسانه ای مثل تلویزیون می تواند مخاطب زیادی پیدا کند و بر اکثریتی اعم از مخاطب خاص و عام  تاثیر عمده و موثری داشته باشد.

3-       اقتباس از داستان های کوتاه خارجی و ایرانی و اتفاقات واقعی:

داستان های کوتاه یکی از بهترین منابع برای انیمیشن انتقادی محسوب می شوند. داستان های کوتاه زیادی بین آثار نویسندگان بزرگ وجود دارد که می تواند منبعی مناسب برای انیمیشن انتقادی باشد. به طور مثال داستان های کوتاه چخوف را می توان نام برد که موقعیت های دراماتیک درخشانی دارند و با نگاهی موشکافانه، انسان و جامعه ای که در آن زندگی می کند را به بوته ی نقد می کشند.

همچنین می توان از روی اتفاقات واقعی که در هر اجتماعی روی می دهد  موضوعات مناسبی برای انیمیشن یافت.

گیم: تفریح و آموزش

یکی از موضوعات پرطرفدار برای بازی سازان، ساخت بازی های جدی است. بازی هایی که علاوه بر قیمت مناسب برای سازنده و مصرف کننده، برای جامعه نیز مفید باشند. برای اینکه بدانید موضوعات بازی های آموزشی در چه موردی است بهتر است نگاهی به تعدادی از این بازی های موجود در بازار بیاندازیم.

بازی”ارتش آمریکا”:

موفق ترین بازی جدی است که تاکنون ساخته شده است و در هر کنفرانسی درباره آن صحبت می شود. در ابتدا ارتش، این بازی را به عنوان یک ابزار حرفه ای در مدرسه عالی نیروی دریایی در کالیفورنیا به کار گرفت. این بازی برای سربازان ساخته شده و درآن تمامی اسلحه های واقعی وجود دارد. بیش از شش میلیون شهروند عادی از طریق اینترنت این بازی را دانلود کرده و به صورت آنلاین بازی می کنند.

 

 

بازی”آموزش بریگاد آتش نشان”:

 ساخته ی یک کمپانی هلندی به سفارش اتحادیه اروپاست. در اروپا همانند ایالات متحده، به این نتیجه رسیده اند که به آموزش نیروهای دولتی که شامل ده ها هزار پلیس، آتش نشان، پرستار، دکتر و راننده آمبولانس است، بپردازند. این کمپانی به کمک انیمیشن، فضای سه بعدی محیط در حال سوختن یک میدان نفتی را بوجود آورده است.

 

بازیfood force:

بازی ای درباره گرسنگی و جهان گرسنه که به سفارش سازمان ملل ساخته شده است. این نمونه ای از بازی هایی است که برای تغییرات اجتماعی به کار می رود .

بازی “اتاق اورژانس“:

نمونه ای دیگر از بازی های ساخته شده ی جامعه ی پزشکان است. در این بازی ،شخص نقش یک دانشجوی پزشکی را دارد که در یک اتاق شلوغ اورژانس قرار دارد.

شرایط تولید بازی های آموزشی:

ساخت بازی های آموزشی، راهی همانند بازی های معمولی را طی می کند. یافتن بودجه، طراحی بازی، تست مخاطب.

اما در کل، زمان لازم برای ساخت یک بازی جدی، کمتر از زمان لازم برای ساخت یک بازی سرگرمی است. پول کمتری سرمایه گذاری می شود و در نتیجه ریسک کار کمتر است. سرمایه گذارهای این بازی ها، ادارات دولتی، شرکت های بزرگ، دانشگاه ها و سازمان هایی همانند سازمان بهداشت می باشند.

ساختن بازی برای سرگرمی یک هنراست اما ساخت بازی آموزشی، کار سختی است، چرا که بازی باید در عین سرگرمی، آموزنده هم باشد.

در انتهای این نوشته پیشنهاداتی عنوان می شود که ممکن است ساده و گاهی تکراری به نظر آیند اما بیشترین مشکل از نادیده گرفته شدن همین موضوعات ساده برای تولیدات انیمیشن در کشور ما بوجود آمده است:

1-      برنامه ریزی و سرمایه گذاری وسیع دولتی در بخش خصوصی و اعمال سیاست های مالی تشویق کننده ی بخش خصوصی با هدف دراز مدت ایجاد صنعت انیمیشن و تولید انبوه به منظور تامین نیاز داخلی(در کوتاه مدت) و بازاریابی منطقه ای.

2-      پرهیز از برخورد قیم گونه با مخاطب و انتخاب موضوع و داستان به جای او.

3-      پرهیز از شعارهای سطحی، موعظه های خشک پدرانه و اداهای روشنفکرانه در انیمیشن.

4-      انجام تحقیقات گسترده ی جمعیت شناسی در داخل کشور، کشورهای همجوار و سایر کشورهای توسعه نیافته ی جهان به منظور شناخت مخاطب موجود و بالقوه و اقدام برای تامین نیازها و توقعات او.

5-      جذب استعدادهای موجود در داخل کشور و کشورهای منطقه با تامین نیازهای آنها.

6-      ایجاد زمینه برای تولید مشترک با کشورهای همسایه به ویژه کشورهایی که علاوه بر همسایگی، تاریخ، فرهنگ، زبان و جنبه های مشترک دیگری با ما دارند.

منابع

1-      فصل نامه سینمایی فارابی، انیمیشن، دوره شانزدهم، شماره دوم1385

2-       رویاهای بیداری، مجموعه گفته ها و نوشته ها درباره سینمای انیمیشن، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1377

3-       هنر سینما بوردول، ترجمه فتاح محمدی، نشر مرکز،1377

4-       تاریخ انیمیشن در ایران، مهین جواهریان، دفتر پژوهشهای فرهنگی،1378

5-       انیمیشن مستند شیوه بیانی تازه، رخساره قائم مقامی، انتشارات ماتیکان1387

6-      تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ، مهدی ترابی مهربانی، سوره مهر(مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری)، 1388

                                                           به نام خدا

مقدمه

در نگارش این مقاله به شرح نوع خاصی از انیمیشن پرداخته شده است. ابتدا تاریخچه و تقسیم بندی های آن و در ادامه مشکلات ساخت این مدل انیمیشن و معیارهایی برای عملی شدن ساخت آن در کشور ما ارایه می شود.

تعریف:

انیمیشنی که به یک موقعیت اجتماعی یا حادثه ای خاص اشاره کند یا یک موضوعی علمی ، آموزشی را ارایه نماید همچنین در به قوت بخشیدن آموزش و بحث های اخلاقی ،اجتماعی در کلان شهرها کمک کند گونه ای خاص از انیمیشن است که موضوعش را با استناد به موارد ذکر شده می یابد و ما  اینجا به اختصار آن را انیمیشن مستند می نامیم.

  تا قبل از دهه ی نود میلادی، انیمیشن با مفهومی مطابق با یک موقعیت قابل استناد یا یک رویکرد واقعی رایج نبود بلکه انیمیشن ها دنیایی خیالی  را در خود داشتند که کمتر رابطه اش را با دنیای واقعی حفظ می کرد. تنها انیمیشن های معدودی با این رویکرد  قبل از دهه ی نود میلادی ساخته شده اند.

غرق شدن لوسیتانیا(1918) اولین انیمیشن تاریخ سینما به شمار می رود که به یک واقعه ی تاریخی قابل استناد می پردازد. این اثر “وینزور مک کی” شاید اولین انیمیشن خبری در مورد ماجرایی واقعی باشد. این انیمیشن ماجرای غرق شدن یک کشتی تفریحی آمریکایی با بیش از 2000 سرنشین را نشان می دهد که در سال 1915 توسط یک زیردریایی آلمانی، هدف قرار گرفت. این واقعه باعث شد آمریکا به جنگ جهانی اول وارد شود. از آنجا که از این حادثه هیچ فیلم زنده ای دردست نبود سه سال بعد از ماجرای اصلی و بر اساس عکس های موجود و اظهارات شاهدان حادثه، این انیمیشن ساخته شد و تلاش مک کی بر این بود که تا حد ممکن به واقعیت وفادار باشد.

انیمیشن از دیرباز در فیلم های اطلاع رسانی و آموزشی نیز به کار رفته است. در جنگ جهانی اول و بین سال های 1914 تا 1916 فیلم هایی به نام” نقشه جنگ متحرک “در انگلستان تولید شد که به وضعیت قوای متخاصم و پیشرفت های به دست آمده ی نیروهای خودی به صورت انیمیشن بر روی نقشه می پرداخت. در واقع در این دوره، فیلم های انیمیشنی و تبلیغاتی پیوند مستحکمی با هم داشتند.

در فیلم “خالکوبی تجارت” )1936( راش های فیلمی مستند در باره تجارت و صنعت با انیمیشن آبستره ترکیب شد تا ریتم زندگی روزانه طبقه کارگر در انگلستان به تصویر کشیده شود گویی تکنیک های انیمیشن به این فعالیت روزمره جان می دهند.

“داستان عاشقانه حمل و نقل در کانادا” (1953) اولین انیمیشت طلقی بود که در موسسه ملی فیلم کانادا ساخته شد. این انیمیشن که برای نمایش در مدارس و کتابخانه ها تولید شده، داستان توسعه ی حمل و نقل در کانادا را تعریف می کند. این فیلم توانست نخل طلایی جشنواره کن را به عنوان بهترین فیلم انیمیشنی از آن خود کند.

 

گونه شناسی:

یکی از اولین گونه شناسی این نوع انیمیشن را پل ولز ارائه داده است. این گونه شناسی بیشتر جنبه زیبا شناسانه دارد و در مورد چگونگی برخورد انیمیشن و گرایشات ذکر شده می باشد.

در طبقه بندی پل ولز چهار گروه اصلی وجود دارد:

1-      تقلیدی(Imitative):

 در این فرم تمام سنت های فیلم های مستند درون انیمیشن وجود دارد. سنت هایی مانند استفاده از مصاحبه با متخصصان، ارائه آمار و اطلاعات به صورت نموداری و استفاده از گفتار متن. انیمیشن های آموزشی علمی و همچنین اثری مانند غرق شدن لوسیتانیا  که لحن یک فیلم مستند را در خود خفظ می کنند در این زیر مجموعه قرار می گیرند. میان نویس های اثری مانند غرق شدن لوسیتانیا، صامت و به صورتی کاملا واقع گرایانه آمار و اطلاعات را ارائه می کنند. هرچند که این میان نویس ها تبلیغاتی هستند و سعی می کنند خشم بینندگان را بر علیه آلمان نازی بر انگیزند.

2-      ذهنی(Subjective):

انیمیشن هایی که در این دسته جای می گیرند، کار خلاقانه انیماتور را با به تصویر کشیدن افکار و ذهنیت شخصیت های انیمیشن که می توانند الگویی واقعی داشته باشند، پیوند می دهند.

این نوع آثار معمولا بر مبنای روایت یک فرد از گذشته یا ارائه تجربیات شخصی اش بنا می شود و انیمیشن، حوادثی را که از طریق صدای واقعی روایت می شود بازسازی و خلق می کند. درانیمیشن” کمی مراقبت” اثر مارجوت ریمینین صدای واقعی یک زن بزهکار را می شنویم که درباره کم و کیف زندگی خانوادگی اش- که دلیل اصلی ارتکاب جرم هایش بوده- شرایط بی رحم زندانی بودن، ناتوانی خودش در تطبیق با جهان بیرون از زندان و احساس امنیت بیشتر در میان دیوار های زندان صحبت می کند. انیمیشن برای این صحبت ها معادل های تصویری می آفریند که دنیای ذهنی این زن بزهکار را نشان می دهد.

3-      وهمی(fantastic):

در این گروه فیلم ها به شیوه سورئالیستی به آن چیزهایی پرداخته می شود که در لایه ی زیرین واقعیت ها ی هرروزه نهفته است. آثار ” یان سوانکمایر” نمونه های بارز این گروه هستند. این گونه فیلم ها به جای این که ذهنیت یک فرد را به نحوی بی پرده آشکار کنند، رازآلود، غیرمستقیم  و پر تناقض عمل می کنند.

4-      پست مدرن(post modern):

 در این نوع انیمیشن اصالت واقعیت زیر سوال می رود و تمایزی بین واقعیت و باز تولید آن وجود ندارد وآنگاه این عمل به صورت یک فرم در می آید. به طور مثال انیمیشن “ربوده شدگان “اثر پل وستر را می توان عنوان کرد. در این انیمیشن کسانی که تصور می کنند توسط بیگانگان فضایی ربوده شده اند، تحت شرایط هیپنوتیزم درباره تجربیات خود صحبت می کنند و نقاشی های آن ها از این موجودات به صورت انیمیشن در می آید. تصاویر زنده از افراد تحت هیپنوتیزم در کنار انیمیشن هایی که تصاویر آن، زاییده ذهن این افراد است قرار می گیرد و اعتبار آن ها در حد تصاویر انیمیشنی که بیانگر توهمات این افراد است تنزل  می یابد.

باید توجه داشت که دو دسته ی آخر این گونه شناسی آثار معدودی را شامل می شود ولی دو دسته اول بیشترین نمونه های انیمیشن مستند را در خود جای می دهند.

سوال: چراموضوعات اجتماعی، اخلاقی و آموزشی را با مدیوم انیمیشن بیان می کنیم؟

به طور کلی می توان چهار دلیل عمده برای استفاده از انیمیشن برای معرفی شرایط غلط اجتماعی، بزهکاری ها، سوق دادن جامعه به سوی تعالیم اخلاقی و آموزش درست برای شهروندان آورد:

1-      استفاده از انیمیشن در مورد افراد بزهکار و هشدار به جامعه برای پرهیز از رفتارهای غلط، آنجا رخ می نماید که برای نشان دادن سوژه هایی این چنین، شخص بزهکار حاضر نیست یا صلاح نیست در مقابل دوربین حاضر شود و شاید شطرنجی کردن صورت او اثر مناسبی روی مخاطب نگذارد یا مستقیم گویی های او باعث تکراری شدن موضوع شود و حوصله ی بیننده را سر ببرد مثلا در مورد اعتیاد، فیلم های مستند واقعی زیادی دیده ایم اما چه مقدار این فیلم ها روی مخاطب اثر می گذارند؟ در این مواقع انیمیشن به کمک می آید و مشکلات به شکلی درونی تر و بهتر و دور از مستقیم گویی مورد بررسی قرار می گیرند و هویت و آبروی فرد خاطی نیز حفظ می شود.

2-      برای نشان دادن آنچه که به دلیل موانع فیزیکی و یا مالی نمی توان آن را به شیوه ی زنده فیلم برداری کرد انیمیشن گزینه ی خوبی است.

الف- محدودیت مکانی و مقیاسی:

به این معنی که اگر بخواهیم درباره بسیاری از مسایل علمی مانند ذرات و موجودات ریز و یا درباره کرات، اجرام آسمانی و جاهایی که امکان فیلم برداری از آن ها به سادگی وجود ندارد، فیلم بسازیم ناگزیر از استفاده از انیمیشن هستیم.

ب- محدودیت های زمانی:

برای نشان دادن موضوع های غیر داستانی و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده اند و یا آنچه که وقوع آن در آینده پیش بینی می شود می توان از انیمیشن استفاده کرد. بسیاری از فیلم های آموزشی که در مدارس اروپا برای تدریس تاریخ استفاده می شود، انیمیشن هستند. در ضمن روایت گذشته به صورت تصویر زنده و با استفاده از بازیگر و دکور گاهی گران تر و پر خطرتر از به کارگیری انیمیشن است.

ج-محدودیت های اقتصادی و اجرایی:

بازسازی بعضی حوادث به صورت زنده بسیار پر هزینه است و ممکن است نتیجه کار هم رضایت بخش نباشد مثلا بازسازی یک زلزله یا تصادف. از طرفی وقتی تلاش می کنید گذشته را به صورت واقعی و مستند بازسازی کنید گاهی به مرزهای “جعل” نزدیک می شوید در حالی که اگر این کار را با انیمیشن انجام دهید نتیجه کار  صادقانه تر به نظر می رسد.

3-       یکی از مزیت های فیلم انیمیشن توانایی آن در نفوذ است. عملکرد درونی یک دستگاه را می توان به سادگی با انیمیشن نشان داد. اعماق روح یک انسان، دیگر تنها در جملات بیان نمی شود. اعماق روح یک انسان می تواند یک تصویر انیمیشنی باشد.

پس با خاصیت نفوذ می توان آنچه را که در دسترس حواس بیننده نیست را آشکار کرد. انیمیشن شیوه ای است که می تواند به درون یک موقعیت نفوذ کند و لایه های آن را بیرون بکشد و نشان بدهد.

یکی از موارد کارایی خاصیت نفوذ، نشان دادن عواطف احساسات و تجربه های درونی است. اگر بخواهیم درباره فردی، یک فیلم مستند زندگی نگارانه بسازید، در مورد نشان دادن اوهام، ذهنیت ها و رویاهای او دچار مشکل می شوید. با استفاده از انیمیشن می توان به جهان درون انسان ها سفر کرد و ابعاد روانشناختی آن ها را به نمایش گذاشت. در فیلم “رایان” ساخته کریس لندرس از این قابلیت به خوبی  استفاده شده است. خاطره، خیال و وهم و حالات بیمارگونه روانی به بهترین شکل در انیمیشن تجلی می یابد.

از این خاصیت انیمیشن در مدل سازی های عملی و صنعتی هم استفاده می شود. بازنمایی سازوکار فرایندهای زمین شناسی، شیمیایی و صنعتی و ارائه اطلاعات توسط نمودارها و نقشه های جغرافیایی متحرک سازی شده، از دیگر موارد استفاده از انیمیشن است که در فیلم های علمی و صنعتی کاربرد زیادی دارد.

4-      یکی از مهمترین و منحصربه فرد ترین امکاناتی که انیمیشن در اختیار فیلم ساز می گذارد ارائه نگاه شخصی فیلم ساز نسبت به وقایع و شرایط اجتماعی است. تعریف کردن ماجرا از دید اول شخص با تصاویر شخصی انیمیشن، یکی از امکاناتی است که در این نوع فیلم سازی وجود دارد و یک فیلم ساز ممکن است آنرا برای بیان یک واقعه مفید بداند. به عنوان مثال انیمیشن “استخدام” (el empleo) 2008 ساخته سانتیاگو گراسو، نوشته پاتریسیو پلازا ساخت کشور آرژانتین نشان گر نگاه شخصی خاص نویسنده و فیلم ساز به مشکلات اجتماعی جامعه ی خویش است و با یک ایده بی نظیر به طرز شگفت انگیزی بر مخاطب اثر می گذارد. این اثر به طور مشخص نشان می دهد که این نوع نگاه خاص تا چه اندازه در یک فیلم کوتاه چند دقیقه ای انیمیشن می تواند تاثیر گذار باشد.