به قلم مرتضی ده کامه
بعد از دوسال رکود و تعطیلی در دنیای هنر و انیمیشن به علت اپیدمی کرونا ، دوباره به لطف خداوند و کوشش و همت انجمن آسیفاصفهان، دوازدهمین جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران بصورت همزمان در اصفهان ، در روز هشتم خرداد شروع به کار کرد و تا دوازدهم خرداد به کار خودش ادامه داد.
در این جشنواره 84 کشور همراه با 1200 اثر حضور داشتند که از میان انها 1100 اثر حایز شرایط حضور بوده اند و همچنین 800 اثر از کشورمان نیز دراین جشنواره شرکت کرده بودند که از میان انها 600 اثر پذیرفته شده بود.حجم اثاری که از سراسر دنیا به این جشنواره ارسال شده است گویای اهمیت این جشنواره در دنیای انیمیشن می باشد که همین موضوع ارزش کارانجمن آسیفا اصفهان را برای برگزاری همزمان این جشنواره در اصفهان نشان می دهد چرا که برگزاری اینگونه جشنواره ها باعث آشنایی دانشجویان و هنرمندان با اثار جدیدی از سراسر دنیا و همچنین آشنایی با تکنولوژی جدید ساخت انیمیشن می شود که خود صنعت انیمیشن امروزه صنعتی مهم و پولساز و اشتغال آفرین در سطح بین المللی می باشد.
این جشنواره در روز هشتم خرداد در اصفهان ، واقع در پل فلزی ابتدای خیابان شهید مطهری ، مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان از ساعت هشت ونیم صبح با برنامه آغازگران که مروری بر آثار مرتضی ممیز و فرشید مثقالی بود کار خودش را آغاز کرد.شروع یک جشنواره با معرفی و ادای احترام به اساتید و پیشکسوتان هنر انیمیشن حرکتی بسیار پسندیده است که امیدواریم در سال های دیگر هم بازتکرار شود و حتی زمان بیشتری به ان اختصاص داده شود.
تمامی اطلاعات در مورد چگونگی جدول نمایش جشنواره در سایت و کانال های ارتباطی انجمن آسیفا اصفهان و کانون پرورش فکری به اطلاع عموم رسانده شد.که البته بدلیل اینکه هماهنگی های لازم برای برگزاری جشنواره در اصفهان تا روزهای اخر ادامه داشته است فرصت اندکی برای اطلاع رسانی انجمن آسیفا و کانون در اصفهان فراهم گشته بود که در سال های دیگر انشالا فرصت بیشتری برای اطلاع رسانی برگزاری جشنواره درنظر گرفته خواهد شد.
تمامی برنامه های پخش فیلم ها بصورت یک ساعت ونیم بود که در بین آنها نیم ساعت استراحت در نظر گرفته شده بود و از ساعت هشت و نیم صبح تا ساعت دوازده ونیم شب ادامه داشت.که البته این فشرده بودن وتراکم بالای پخش فیلم ها در یک زمان محدود باعث پایین امدن کیفیت پخش و نمایش جشنواره در میان مردم می شود چرا که از میان مردم و هنردوستان افراد کمی هستند که توانایی دیدن چندین ساعت فیلم های کوتاه پشت سرهم را دارند و همین باعث میشود که استقبال از جشنواره کمتر بشود.
در ساختمان کانون پرورش فکری یک گالری از اثار هنرمندان و انیماتورهای اصفهانی و همچنین دانشجویان و کاراموزان هنرستان های هنر و همچنین استودیوهای مستقل نیز به نمایش عموم گذاشته شد که هنردوستان و مردم عزیز می توانستند در بین زمان های استراحت در بین نمایش فیلم ها از این گالری هم دیدن کنند.که اینهم فرصت خوبی برای هنرجویان انیمیشن فراهم کرد تا اثار خودرا به نمایش عموم بگذارند و با اثار بقیه کاراموزان و هنرمندان دیگر اصفهان هم اشنا بشوند که این گالری در مکان ها و در زمان های دیگر هم می تواند برگزار بشود و هنرمندان و انیماتورها و هنردوستان اصفهانی از مزایای ان بهره مند شوند.
در قسمت مسابقه ایران که اثار هنرمندان ایرانی به نمایش در می آمد اثار هنرمندانه ای از انیماتورهای ایرانی به نمایش در امد که فیلم های کوتاه خرچنگ ، کلاغ در میان انها به چشم می خوردند کیفیت بالای تولید این انیمیشن ها خبر از رقابتی داغ در روزهای اینده می داد. به نمایش در آمدن این فیلم ها مهر تائیدی بر بالابودن کیفیت اثار تولید شده در ایران می باشد که همین امرثابت می کند که میزان سرمایه گزاری در صنعت انیمیشن و همکاری و همیاری مسئولان باید بیشتر شود تا در آینده میزان بیشتری از این بازار پرسود در اختیار ایران و هنرمندان ایرانی قرار بگیرد.
در این دوره در قسمت بین الملل با حجم بیشتری از اثار تجربی و مستقل روبرو هستیم.اثار تجربی ای که ارتباط برقرار کردن با انها کار دشواری به نظر می امد و برای درک آنها احتیاج به اندیشه و تفکر بیشترو دیدن دوباره فیلم ها لازم بود که در ان فرصت اندک و فشرده پخش فیلم ها این شرایط حاصل نمی شد. شاید ارتباط برقرار کردن با این نوع از فیلم های تجربی و انتزاعی فقط از پس هنرمندان و فیلمسازان انیمیشن برآید و بقیه مخاطبین نتوانند به راحتی با این فیلم ها ارتباط برقرار کنند.
همان طور که قبلا هم دفتر جشنواره اعلام کرده است فرانسه با بیشترین تعداد اثار در این جشنواره شرکت کرده است و ژاپن نیز حضور چشمگیری در این جشنواره داشته است. یکی از معایب برگزاری جشنواره در این دوره که خصوصا در قسمت بین الملل بیشتر به چشم می آید، عدم وجود زیرنویس دراغلب فیلم های خارجی می باشد بیشتر فیلم ها با زبان اصلی خود فیلم ها به نمایش در امدند که همین نکته باعث می شد که بینندگان نتوانند با فیلم های خارجی ارتباط برقرار کنند چونکه جشنواره پویانمایی یک جشنواره بین المللی می باشد حداقل باید تمامی فیلم ها زیرنویس انگلیسی داشته باشند تا تمامی شرکت کننده ها بتوانند از تماشای فیلم ها لذت ببرند که متاسفانه بسیاری از فیلم ها بدون زیرنویس بودند.
در قسمت دو دهه با اسکاری های پویا نمایی، فیلم های کوتاهی که در سال های گذشته موفق به گرفتن جایزه اسکار شده اند به نمایش گذاشته شدند. که این قسمت هم یکی از قسمت های جذاب جشنواره محسوب می شد.
یکی از جذاب ترین قسمت های این جشنواره ، مسابقه دانشجویی ایران می باشد همیشه آینده یک هنر را از میزان توانایی ها و استعدادهای نسل جوان و هنرجویان ان هنر می توان حدس زد که خوشبختانه با دیدن این فیلم های قوی با تکنیک هایی بسیار چشمگیر و فیلمنامه هایی دقیق و درست همراه با داستان هایی جذاب که بخوبی پرداخت شده اند نویدبخش نسلی تاثیرگزار و کارآمد در هنر انیمیشن خواهد بود. در این جشنواره ، تنوع تکنیک های استفاده شده در ساخت این پروژه های دانشجویی بسیار قابل توجه بود که این امر نشان دهنده بالا رفتن میزان تجربه ، اطلاعات و دانش انیمیشن سازی در بین دانشجویان هنرمند کشور عزیزمان می باشد. همچنین فیلمنامه هایی اقتباس شده از ادبیات هم در بین این فیلم ها به چشم می خورد که بطور مثال فیلم دماغ ساخته خانم حمیده تیموری از یک داستان کوتاه از نیکولای گوگول اقتباس شده است که این نشان دهنده میزان بلندنظری دانشجویان ایرانی درعرصه هنر انیمیشن می باشد.و مطمئنا در سال های اینده خبرهای بسیارزیاد و خوشحال کننده ای را از این دانشجویان جوان و مستعد در عرصه هنر انیمیشن جهان خواهیم شنید.
در قسمت مسابقه دانشجویی بین الملل که اثار دانشجویان رشته انیمیشن از سراسر دنیا را به نمایش عموم درمی آورد را هم می توان به عنوان یکی از قسمت های جذاب و موفق جشنواره به حساب اورد . در این قسمت می توان اثار دانشجویان ایرانی را با اثار دانشجویان کشورهای دیگر مقایسه کرد و به نقاط ضعف و نقاط قوت این هنرمندان جوان پی برد.
موضوعاتی که در بین فیلم های دانشجویی بیشتر به چشم می خورد موضوعاتی در مورد حفظ محیط زیست و اکوسیستم و حفظ و نگهداری حیوانات می باشد که در فیلم غریزه ساخته فرانسه به خوبی این موضوع به تصویر درامده است که شاید این علاقه مندی فیلمسازان به موضوع محیط زیست بخاطر بوجودامدن فاجعه اپیدمی کرونا و پشت سر گذاشتن ان در سراسر دنیا باشیم و اینکه ما مجبوریم برای حفظ بقاء خود و اینکه دوباره این فجایع تکرار نشوند از محیط زیست خود حفاظت کنیم.
با پیگیری و تلاش انجمن آسیفا اصفهان ، دو میزگرد دانشجویی که یکی از انها در مورد چالش های تولید دانشجویی و دیگری در مورد بررسی تولیدات اصفهان در دوازدمین جشنواره پویانمایی تهران بود به جدول پخش جشنواره پویانمایی تهران اضافه شده بود که با حضوراساتید و مدرسین حوزه انیمیشن در میان دانشجویان و علاقه مندان انیمیشن برگزار شد
اقای محمدرضا قربانی،اقای دکتر محمدطاهری،اقای مفضلی،اقای حدادی پور و خانم اصفهانی اساتیدی بودند که در میزگرد چالش های تولید دانشجویی شرکت کرده بودند.در این میزگرد اساتید ودانشجویان در فضایی صمیمی در مورد مشکلاتی که بر سر راه تولیدات دانشجویی قرار دارد صحبت کردند و به تبادل تجربه پرداختند و میزگرد دوم هم که در روز دوازدهم خرداد برگزار شد با حضور استاد علی رییس که خودشان هم در بخش مسابقه جشنواره امسال شرکت داشتند به همراه اقای حدادی پور این میزگرد مفید و موثر را برگزار کردند. برگزاری این میزگردها را می توان یکی از نقاط قوت ،نمایش این جشنواره در اصفهان شمرد که فقط با تلاش هیات مدیره محترم انجمن آسیفا اصفهان می توانست به این خوبی برگزار شود که امیدواریم بازهم شاهد برگزاری اینگونه نشست ها باشیم.
17/3/1401